Całkowicie bezemisyjna gama modelowa Toyoty w Europie Zachodniej

Marka będzie gotowa do jej wprowadzenia do 2035 roku

2021-12-10

Toyota zapowiedziała, że do 2035 roku będzie gotowa dostarczać klientom w Europie Zachodniej wyłącznie bezemisyjne samochody elektryczne na baterie i na wodór. Pięć lat wcześniej udział bezemisyjnych samochodów elektrycznych w sprzedaży Toyoty w Europie ma sięgnąć przynajmniej 50%. W tym celu marka intensywnie rozbudowuje gamę bezemisyjnych pojazdów, wprowadzając m.in. nową elektryczną Toyotę bZ4X i uruchamiając w Belgii produkcję modułowych generatorów z wodorowymi ogniwami paliwowymi.

Toyota Motor Europe (TME) ogłosiła strategią biznesową na najbliższe lata. Jako tematy wiodące określono zaangażowanie TME w neutralność klimatyczną, przyspieszenie planu elektryfikacji i aktywne budowanie gospodarki wodorowej.

Toyota a neutralność klimatyczna

Jednym z głównych założeń Toyoty jest jak najszybsze osiągnięcie neutralności klimatycznej przy jak najmniejszej emisji dwutlenku węgla podczas tego procesu. Pomóc ma w tym przyspieszenie elektryfikacji i zaoferowanie klientom zróżnicowanej gamy pojazdów wyposażonych w niskoemisyjne układy napędowe.

Toyota zapowiedziała, że w najbliższych latach będzie rozbudowywać gamę praktycznych i przystępnych cenowo bezemisyjnych modeli elektrycznych (ZEV), takich jak nowy elektryczny SUV Toyota bZ4X. Firma zakłada, że do 2030 roku udział ZEV w całkowitej sprzedaży marki w Europie Zachodniej wyniesie co najmniej 50% lub nawet więcej (jeśli popyt ze strony klientów okaże się jeszcze wyższy).

„W kolejnej dekadzie po 2030 roku przewidujemy dalszy wzrost zapotrzebowania na bezemisyjne samochody. Toyota będzie gotowa do osiągnięcia 100-procentowej bezemisyjności nowych samochodów w Europie Zachodniej do 2035 roku, przy założeniu, że do tego czasu powstanie w regionie wystarczająca infrastruktura ładowania samochodów na baterię i stacji tankowania aut na wodór. Liczymy też, że wzrośnie w Europie udział odnawialnych źródeł energii do wymaganego poziomu” – podkreślił Matt Harrison, prezydent i CEO Toyota Motor Europe.

Jak zaznaczył dr Gill Pratt, dyrektor ds. naukowych Toyota Motor Corporation i CEO ośrodka badawczego Toyota Research Institute, najbardziej efektywnym sposobem na jak najszybsze osiągnięcie neutralności klimatycznej jest różnorodność oferty napędów i dostosowanie jej do sytuacji na poszczególnych rynkach na całym świecie. Jego zdaniem, tworząc gamę modelową dla konkretnego rynku, trzeba wziąć pod uwagę trzy kluczowe czynniki:
• charakter źródeł energii i udział OZE w miksie energetycznym w danym regionie,
• różne potrzeby transportowe ludzi,
• utrzymanie jak najlepszej relacji między zastosowanymi sposobami redukcji emisji CO2 a faktycznym poziomem tej redukcji.

Dowiedz się więcej

„Toyota zobowiązała się, że dostarczy klientom miliony bateryjnych samochodów elektrycznych, ale jednocześnie mamy świadomość, że najlepszym sposobem na jak najszybsze ograniczenie emisji CO2 z transportu w skali całego świata jest korzystanie ze wszystkich narzędzi, jakie mamy pod ręką. Musimy tak dostosować ofertę hybryd, hybryd plug-in oraz bezemisyjnych aut elektrycznych na wodór i na baterie, aby ich proporcje odpowiadały lokalnej infrastrukturze i potrzebom klientów w każdym regionie, przy uwzględnieniu dostępności baterii oraz ich rosnącej wydajności” – mówił dr Gill Pratt.

Z kolei Gerald Killmann, wiceprezydent ds. badań i rozwoju Toyota Motor Europe, nawiązał do deklaracji, że Toyota zainwestuje globalnie 11,5 miliarda euro w rozwój i produkcję baterii. Podkreślił, że marka już uruchomiła masową produkcję pierwszych na świecie bipolarnych baterii niklowo-wodorkowych, które wykorzystują mniej cenne surowce niż baterie litowo-jonowe, a ich gęstość energii jest dwa razy większa w porównaniu do tradycyjnych baterii NiMh, przy niższych kosztach produkcji. Dzięki temu auta elektryczne staną się tańsze i łatwiej dostępne.

Już wkrótce na rynku mają się też pojawić akumulatory ze stałym elektrolitem. Jak zapowiedział Gerald Killmann, w pierwszej kolejności trafią one do hybryd, a dopiero potem do aut elektrycznych. Dzięki bateriom ze stałym elektrolitem samochody zyskają większą moc, większy zasięg i krótszy czas ładowania.

Coraz szersza gama zelektryfikowanych modeli Toyoty

TME zakłada, że w 2021 roku dostarczy klientom około 1,07 mln samochodów, a jej udział w rynku wyniesie około 6,3%. Z kolei w 2022 roku planuje sprzedać około1,3 mln aut i uzyskać rekordowy udział w europejskim rynku na poziomie 6,5%.

Spodziewany wzrost sprzedaży o 230 tys. w latach 2021–2022 to efekt atrakcyjności gamy modelowej Toyoty, w tym szerokiej dostępności samochodów zaprojektowanych na platformie TNGA. Dodać do tego należy bardzo wysoki udział zelektryfikowanych samochodów w całkowitej sprzedaży TME, który obecnie sięga niemal 70%.

W przyszłym roku ofertę Toyoty wzmocnią nowe modele – elektryczny SUV bZ4X, mały crossover Aygo X, sportowe coupe GR86 oraz kompaktowy SUV Corolla Cross.

Dowiedz się więcej

Nowa sportowa Toyota z linii GR Nowa sportowa Toyota z linii GR Światowa premiera Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Pierwszy model Aygo X trafił do właściciela Sprawdź szczegóły Adecco modernizuje swoją flotę Adecco modernizuje swoją flotę Stawia na hybrydowe Corolle Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Toyota Yaris Cross z tytułem World Urban Car 2022 Dowiedz się więcej GR Supra z manualną skrzynią biegów GR Supra z manualną skrzynią biegów Nowość od TOYOTA GAZOO Racing Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Corolla i RAV4 najpopularniejszymi autami Zestawienie portalu focus2move.com Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Portom Lotniczym dostarczono 21 hybryd Niskoemisyjna flota Toyoty Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony Wodorowe autobusy H2.City Gold dla Barcelony Dowiedz się więcej PROACE CITY Electric PROACE CITY Electric Nowy furgon już dostępny w polskich salonach 20. rocznica uruchomienia produkcji 20. rocznica uruchomienia produkcji Toyota w Polsce Sportowa Toyota GR Corolla Sportowa Toyota GR Corolla Światowa premiera Rośnie przewaga Toyoty na polskim rynku Rośnie przewaga Toyoty na polskim rynku Sprawdź szczegóły