Grupa LOTOS jest jednym z liderów rynku paliwowego w Polsce. Z kolei Toyota Motor Poland zajmuje kluczową pozycję w rozwoju innowacyjnych technologii wodorowych w sektorze motoryzacji. Dzięki współpracy tych dwóch firm wodoryzacja transportu w Polsce może zyskać realny i praktyczny wymiar. Pierwsza stacja tankowania wodoru w Polsce (pod patronatem Toyoty) ma powstać już w 2021 roku.
„Jako Grupa LOTOS poszukujemy najlepszych partnerów, którzy pozwalają nam się rozwijać technologicznie. Tak też traktujemy współpracę z Toyotą w temacie wodoru. W 2021 roku będziemy jako pierwsi w Polsce produkować wodór o bardzo wysokiej czystości. Do tego czasu na pierwszych dwóch naszych stacjach chcemy też zbudować punkty ładowania samochodów tym paliwem, zaś Toyota jest jednym z dostawców, który takie samochody posiada. Chcemy upewnić się, że to, co przygotujemy, będzie spełniało wymogi rynkowe” – mówi Marian Krzemiński, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS ds. inwestycji i innowacji.
List intencyjny to pierwszy krok w kierunku szczegółowej umowy o współpracy. Dokument taki ma powstać do końca pierwszego półrocza 2020 roku.
Jednocześnie obie firmy zadeklarowały chęć współdziałania na rzecz promocji technologii opartych na wodorze, określanego przez specjalistów jako paliwo przyszłości.
„Nasza firma produkuje samochód Toyota Mirai. „Mirai” po japońsku oznacza „przyszłość”, zatem sama nazwa określa stosunek marki do samochodów zasilanych wodorem. W powszechnym zastosowaniu są także autobusy miejskie o zasięgu 400 kilometrów, a również istnieją konstrukcje ciężarówek, samolotów, a nawet rowerów, wózków widłowych i statków. Mamy dziś możliwość jeżdżenia, pływania i latania pojazdami napędzanymi wodorem. Są to pojazdy w pełni funkcjonalne, przyjazne dla użytkowników i – co ważne – przyjazne dla środowiska” – podkreśla Andrzej Szałek, doradca Zarządu Toyota Motor Poland.