Spółka Boston Consulting Group opublikowała ranking 50 najbardziej innowacyjnych firm świata. Toyota po raz drugi z rzędu zajęła w nim 21. miejsce. Została również drugą najlepszą marką motoryzacyjną w zestawieniu. Jest też jedną z zaledwie 8 firm, które figurują w Top50 we wszystkich szesnastu edycjach rankingu BCG.
Boston Consulting Group (BCG) to spółka należąca do największych globalnych firm doradztwa strategicznego. Jej eksperci co roku analizują innowacyjność globalnych firm na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród managerów wyspecjalizowanych w tematyce innowacji. W tym roku było ich 1500.
W tegorocznej edycji zespół BCG szczególną uwagę zwrócił na innowacje w dziedzinie neutralności klimatycznej i ochrony środowiska. Autorzy rankingu zauważyli, że coraz więcej międzynarodowych firm zobowiązuje się do osiągnięcia bezemisyjności w określonym czasie. Nie zawsze jednak idą za tym znaczące inwestycje w badania i rozwój.
Z analizy BCG wynika, że przynależność do grona największych innowatorów zwykle idzie w parze z zaangażowaniem w nowatorskie rozwiązania służące środowisku. Toyota – największy producent zelektryfikowanych samochodów – jest tego doskonałym przykładem.
„Liderzy ekologicznych innowacji wyszukują i priorytetyzują obszary, które muszą zostać udoskonalone, aby udało się zrealizować cele klimatyczne. Starają się opracować takie produkty i usługi, które będą jednocześnie ekologiczne i zorientowane na potrzeby klientów. Innowacje te mogą dotyczyć zarówno produktów, jak i modeli biznesowych oraz zaawansowanych technologii” – podkreślają autorzy raportu.
Toyota inwestuje w technologie neutralne klimatycznie
W 2015 roku Toyota zapowiedziała, że do 2050 roku osiągnie neutralność klimatyczną. Przyjęta przez markę strategia Beyond Zero zakładała nie tylko uzyskanie zerowej emisji w działalności firmy na całym świecie, ale też wypracowanie takich standardów funkcjonowania, aby ogólny wpływ firmy na środowisko był pozytywny.
Za wspomnianą wyżej deklaracją poszły konkretne decyzje:
- wprowadzenie architektury TNGA, która obniża wpływ produkcji samochodów na środowisko,
- stworzenie nowych ośrodków badawczych takich jak Toyota Reseach Institute, który specjalizuje się w samochodach autonomicznych i innowacyjnym wykorzystaniu sztucznej inteligencji,
- budowa nowych fabryk produkujących baterie,
- zaawansowane badania nad nowymi technologiami baterii bipolarnych i ze stałym elektrolitem,
- rozwój gamy samochodów hybrydowych, elektrycznych na wodór i na baterie,
- wprowadzenie na rynek wielu produktów poszerzających zastosowanie wodorowych ogniw paliwowych o nowe branże.
Do końca bieżącej dekady Toyota planuje zainwestować 60 mld euro w zelektryfikowane samochody, w tym 15 mld euro w rozwój technologiczny i produkcję baterii.
Chcąc przyspieszyć dekarbonizację transportu, Toyota prowadzi równoległe badania nad różnorodnymi technologiami napędowymi. Marka ciągle doskonali swoje samochody hybrydowe, hybrydy plug-in, auta elektrycznych na baterie i na wodór. Pracuje też nad nowymi rozwiązaniami, takimi jak system wymiennych baterii do elektrycznych samochodów dostawczych, wodorowe kartridże, silniki spalinowe na wodór, silniki kompatybilne z uwodornionym olejem roślinnym HVO100 oraz paliwa syntetyczne.
Pełny raport „Most Innovative Companies 2022” Boston Consulting Group jest dostępny tutaj.